Sivut

12. joulukuuta 2011

Lukumuistoja kesältä -02

Löysin vanhoja papereita selatessani yhden A5-kokoisen ruutuvihkon sivun. Siinä on lueteltuna 18 kirjaa. Ei mitään muuta. Muistini kertoo minulle, että listassa olevat kirjat olen lukenut kesän 2002 aikana. Jotkut näistä kirjoista muistan vielä hyvinkin selvästi, jotkut ovat jääneet muistojen kasan alle.

Listalla on monenlaisia kirjoja. Ensimmäisenä - minulla ei ole mitään mielikuvaa siitä, olenko lukenut sen juuri ensimmäisenä noista - on John Irwingin Ystäväni Owen Meany. Se oli hieno kirja. Olen ehkä joskus suunnitellut lukevani sen uudestaan. Irvingin lukeminen on tuon jälkeen jäänyt, vaikka varmasti olen ajatellut, että nyt luen hänen kirjojaan.

Toisena listalla on Mika Waltarin Sinuhe egyptiläinen. Hieno kirja sekin. Sitäkään en ole lukenut toista kertaa, enkä välttämättä koskaan luekaan.

Listan 15. kirja on Franz Kafkan Oikeusjuttu. Senkin lukemisen muistan vielä todella selvästi. Tai sitten on vain niin, että tällaiset klassikkokirjat pysyvät paremmin mielessä, kun niihin törmää jatkuvasti jossain.

Suomalaisista kirjailijoista listalla ovat Waltarin lisäksi mm. Laila Hietamies, Antti Hyry, Kalle Isokallio, Leena Krohn ja Asko Sahlberg. Sahlbergin kirjastakin muistan pitäneeni. Ehkä luin heti perään jonkun muunkin hänen kirjansa. Listalla oleva Sahlberg on siis Pimeän ääni.

Ulkomaalaisista (Suomesta katsottuna) listalta löytyy vielä sellaisia nimiä kuin Pearl S. Buck, Agatha Christie, Peter Høeg ja Donna Tartt. Høegin kirjoja pitäisi lukea lisää. Ja Christie on yksi niitä harvoja dekkaristeja, joita olen koskaan lukenut.

Ehkä pitää tuo paperilappunen tallettaa johonkin. Se tuo mukavia muistoja tuosta kesästä.

1 kommentti: